Yesterday is a history, Tomorrow is a mystery, Today is a gift.

Recenze - Králova řeč (orig. King´s speech)

10. dubna 2011 v 22:10 | Keira Fey |  # In house

Historické drama Králova řeč bylo letos hlavním bodem udílení cen Oscar a snad nikdo, kdo film s Colinem Firthem a Geoffreym Rushem viděl, nepochyboval o jeho vítězství. Co u tohoto snímku musím ocenit je fakt, že ho můžete vidět několikrát za sebou a neomrzí vás. Pokaždé soucítíte se vznětlivým mužem, kterému říkají Bertíku a jediné, po čem doopravdy netouží, je stát se králem. Režisér Tom Hooper má naše velké díky - přinesl světovému filmu další brilantní snímek.

Králova řeč je film podle skutečných událostí z třicátých let 20.století, kdy Britové měli do paměti vrytou první světovou válku a za humny je očekávala další. V těchto časech se královský syn princ Albert začal potýkat se svým nepříjemným problémem z dětství - koktáním. Proslovy na veřejnosti pro něho jsou mučením, ale jako královský syn nemá příliš na výběr. A tak na nátlak své ženy Alžběty navštíví logopeda Lionela Logua, který je znám svými nevšedními metodami. Přes prvotní nedůvěru a odtažitost se podaří Loguovi prince Alberta přesvědčit o tom, že jeho hlas dokáže zaznít bez zadrhnutí. Oba dva pak spojí Bertova nejtěžší zkouška a jeho největší strach - musí nahradit staršího bratra na trůnu a vést Spojené království v počátcích druhé světové války, kdy lid nejvíce potřebuje silného a rozhodného krále.

Je kouzelné, jak moc obyčejným příběhem divák proplouvá. Na základním kameni leží vztah Lionela a Bertíka, který se pozoruje od jeho začátku až do konce filmu s očekáváním, jak to s dvěma úplně rozdílnými muži vůbec dopadne. Není nám poskytnut pouze pohled na prince Alberta, ale na obyčejného Berta, který má strach a stydí se sám za sebe, jaký je. Lionel Logue se stal pro něj zázrakem (i když ho zprvu Bert nepoznal), který se k němu choval jako ke člověku a nehleděl na něj jako na živoucí ikonu. Přátelství, jenž mezi nimi vzniklo při terapiích, poté pomohlo Bertovi překonat jeho strach a dokázal i přes svůj handicap jako král Jiří VI. povzbudit celý národ při nesnadných letech války. Je to jeden z výjimečných snímků, který ukazuje nesnadný život královské rodiny, kdy člověk nemá na výběr, pokud mu v žilách koluje "modrá krev".
Jistě vám tedy nemusím připomínat, že si tenhle snímek nezaslouží žádného ospalého diváka. Dnešní fanoušek filmu by si Královu řeč neměl nechat ujít, už jen díky výborným hereckým výkonům, za které byl také Colin Firth po zásluze oceněn. Celkově dvanáct nominací na Oskara mluví za sebe. Králova řeč je do puntíku precizně vymalované umělecké dílo, které nikoho neurazí a podává náhled do minulosti britské monarchie z výjimečného pohledu. Rozhodně doporučuji film shlédnout opět s titulky a v originálním znění, protože když chcete slyšet mluvit krále, musíte slyšet Colina Firtha osobně :)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.